20 september 2013

Till Vatikanen!

Idag drog vi iväg till Vatikanstaten för att se Peterskyrkan och Sixtinska kapellet.
Vi fick köa nån timme i gassande solsken innan vi kom in i Peterskyrkan. Men väl inne kunde vi imponeras av denna fantastiska byggnad!

När vi var klara där gick vi in på det lilla postkontoret och köpte vykort och frimärken för att sända en hälsning hem!
Pappa och mamma, håll utkik i era brevlådor! Det dyker snart upp ett vykort med ett extra vackert "vatikanskt" frimärke på.
Och du, pappa, jag pratade italienska när jag köpte frimärkena! Buon giorno signore, due francobolli per la Svezia, per favore!". Duktigt va'?!


Några foton från själva Peterskyrkan och Sixtinska kapellet kan jag inte bjuda på nu. Jag fotade bara med systemkameran på det förstnämnda stället, och i kapellet fick man inte ens fota!
Eftersom jag bloggar via mobilen kan jag bara ladda upp foton jag tagit med den...

Men denna bild tycker jag var lite rolig. Vi gick bakom tre poliser när vi var på väg mot Sixtinska kapellet. Jag var ju bara tvungen att fotografera dessa stiliga herrar! Notera de vita snoddarna i vilka deras pistoler sitter fast! :-)

Här är en del av muren som sträcker sig runt hela Vatikanstaten.
Vi har faktiskt gått runt hela den idag!
Trötta fötter är bara förnamnet...


Här är ett vackert tak, inte inne i Sixtinska kapellet ( där var det ju förbjudet att fota), men i någon av alla de salar i samma byggnad.
Mycket imponerande hantverk!!



Inga kommentarer: