20 januari 2015

Martha Stewarts färger!

Idag tänkte jag berätta lite om Martha Stewarts färger som finns i massor av olika typer och färger!
De är helt fantastiska, för de fäster på typ allt! Papper såklart, men också tyg, trä, metall, betong, glas (tål maskindisk efter 21 dagar, eller efter härdning i ugn), keramik t.ex.
Tack vare hög pigmentering så täcker den bra!

Följande olika sorter finns: 
Pearl - glänser och skrimrar lite i pärlemo.
Satin - fin, matt finish
Glitter - massor av glitter såklart!
Metallic - jättefin metallic-finish
High gloss - blank och fin yta

Sist i det här blogginlägget hittar du namn på några scrapbutiker som säljer dessa färger.


Jag testar först de vackert skimrande Pearl-färgerna!

Jag plockar fram några chipboard-fjärilar som jag vill piffa till.


Efter bara ett lager får de ett helt annat utseende!
Man riktigt ser hur det skimrar.
Jag tycker det blev fint att mönstret som fjärilarna hade från början,
syns igenom lite.
Vill man undvika det kan man antingen sandpappra bort mönstret, eller
grunda med gesso så täcker färgen ännu bättre!


Här har jag med flit låtit ljus lysa rakt på dem när jag fotade. 


Jag testade sen en av de rosa Pearl-färgerna:

Först målade jag halva ramen med ett lager färg direkt på den grå chipboarden.
Den andra halvan strök jag först ett lager Martha Stewarts gesso på.


När gesson torkat målade jag ett lager med den rosa Pearl-färgen.
Det är den du ser till höger på bilden.
Den vänstra halvan av ramen blev faktiskt lite rosa-grå-metallic-skimrande!
Spännande experiment! Utan gesso blir det alltså lite metallic-aktigt på chipboard!



Jag går vidare, och testar Glitter-färg!

Jag plockar fram två söta, enkla pappersblommor som definitivt behöver lite glitter på sig!


Visst ser man tydligt att glittret glänser?!
Jag har bara strukit ett lager färg.
Blomman till höger slarvade jag lite med, och jag är inte helt nöjd med den,
men den gröna tycker jag blev jättefin!


Nu dags för min favorit: Metallic-färg
Påminn mig att jag ska köpa fler! T.ex. koppar, guld och en silverfärgad som heter Sterling!
Den här som jag använt heter Gunmetal.


Jag plockade fram några plastknappar som jag ville förvandla!

Jag hade tyvärr dåligt ljus när jag fotade det här...
Men jag tror man kan se att färgen har täckt knappen bra iallafall!
Jag har målat två lager, men redan första gången täckte det bra.

Nu över till High Gloss-färgerna!

Här har jag använt en pappersblomma som behövde bli blå!
Ser ni att blomman till höger ser fortfarande "blöt" ut?!
Men den är helt torr! Det är alltså den här effekten man får, att det blir inte matt när det torkar.



Sist ut i min presentation är Satin-färgerna!

Två vita pappersblommor skulle få ny färg!
Notera att jag bara strukit ett lager färg på dessa!
Jag tycker de fick en fin glansig yta! Det blir nog riktigt läckert på tyg!
Jag tror jag måste testa det nästa gång!


Ni ska få se några alster där jag använt Martha Stewarts Craft Paint:

Här är de "stämplade" cirklarna skapade genom att pensla på Metallic-färg (Gunmetal)
på ändarna av papprullar i olika storlekar, och sen trycka dem mot pappret.
Jag har också målat träkameran med samma färg.

Här har jag använt High gloss-färg i två olika färger och kladdat med!
Här har jag smetat Martha Stewart-färg på en plastpåse och sedan "stöpplat" mot pappret.
Jag har också målat dekorationerna med Metallic-färg (Gunmetal).
Dekorationerna har jag gjort själv med Martha Stewarts Crafters Clay!

ATC - Artist Trading Cards där jag färgat in bakgrunden med Martha Stewarts färg.
Jag tog helt enkelt lite färg på pekfingret och smetade ut det på pappret!

Återförsäljare som har Martha Stewarts Craft Paint är bl.a:


2 kommentarer:

Gittans Pysselsida sa...

Tack för tips och ideer..inspirerande verkligen!
Bra att få se också hur du använt det sedan.
Ha en bra dag
Inga

Erika sa...

Åååå, tack för många bra tips!