5 juli 2016

Avdelare till IKEA-lådor

Jag ville göra om min blomförvaring. Som det såg ut förut hade jag tryckt ner påsar och förpackningar huller om buller i IKEA-lådor som heter Samla. Just denna jag använt här har storleken 39x28x14 cm, och du hittar den HÄR!
Jag hade först tänkt köpa helt nya lådor som redan var avdelade inuti, men kom på en bra variant för att få användning för de lådor jag redan hade!

Jag hade tjock kartong hemma som jag köpt för länge sen på Slöjddetaljer. Den är tyvärr bara vit på ena sidan, men kanske kommer jag måla baksidan på mina avdelare senare?
Du kan hitta så kallad reklamkartong HÄR. Den är 1 mm tjock och funkar bra att klippa i. Jag tror att det är samma typ som jag använt mig av.

Först mätte jag ut ungefär hur långa och breda mina kartongbitar skulle vara för att passa. (Du hittar exakta mått längre ner!).
Jag klippte till bitarna, och gjorde sedan skåror med saxen på lämpliga ställen.


Jag lyckades måtta ihop bitarna så att de bildar fack inuti lådan. 
Mycket praktiskt!


Så var det dags att sortera in blommorna i lådorna. Nu blev de sorterade efter färg
förutom några få förpackningar som jag behöll som de var.
Här syns t.ex. tre fack med vita blommor, ett med rosa, ett med grått/silver och ett med brunt/beige.


Jag gjorde såklart flera avdelare när jag ändå var igång. 
Det blev totalt tre sådana här lådor med avdelare.
Den här innehåller t.ex. blå och röda blommor, samt två fack med rosor.


Här kommer då skissen med mått till avdelarna.
Varsågod och använd!


Inga kommentarer: