25 januari 2017

Phoenix Art Museum

En regnig eftermiddag tog jag mig till Phoenix Art Museum. Jag började promenera, men fick ge upp och ta taxi sista biten efter att ha överraskats av regn! Regn i öknen?! Har ni hört?!
Taxin jag vinkade till mig kördes av en sympatisk indier som glatt berättade att han älskar cricket, och själv spelar det på söndagar. han har alltid med sig slagträ och boll i bilen, berättade han, och visade glatt upp bollen.
När vi kom fram (det var bara några kvarter) så ville han inte ha betalt, utan vinkade bara glatt. :-)

Besöket på muséet blev verkligen en upplevelse! 



Det började bra med en röd dinosaurie i trädgården utanför!


Jag började med en snabb titt på utställningar med
äldre konst och en del samtida konst.



Jag letade sedan upp en intressant utställning med kläder!
Mode är väl också konst?!
Dessa konstverk är designade av Kelly Ellman, konstnär och klädskapare.
Läs mer om henne och utställningen HÄR!





Coolt!


Väskor designade av den välkände modeskaparen Moschino:



Jag hittade sedan den här utställningen som jag verkligen gillade!
Konstnären heter Henrique Faria.


Tänker du som jag? Ska detta vara konst? Några canvasdukar målade i en färg 
och upphängda på väggen?! 
Jo visst... Men kanske är det som citatet som man återfinner tryckt på muggar,
tröjor och musmattor i muséets shop:






Starka färger!



Kolbitar trädda på tråd och upphängda i taket.


Den här tycker jag var riktigt läcker!
Ihopsamlat "skräp" som fått nytt liv.
Läs mer om konstverk och konstnär på nästa bild.



Jag avslutade besöket med att ta en caffe latte i muséets restaurang.
Jag gjorde mitt bästa att försöka vänta ut regnet för att kunna
promenera hem till hotellet. Men jag lyckades inte, utan fick beställa en taxi.
Denna gång fick jag åka med en minst lika trevlig mexikanare!

1 kommentar:

Birgitta Malmstedt sa...

Intressant utställning. Så flott att kunna ta taxi bara för att det regnar. Precis som på film!
Kram
Mamma