29 mars 2017

Kurs med Katja - ett altrat påskägg

I lördags var jag på kurs hos Scrapdraken i Uppsala. Där höll min goda vän Katja Mezzanotte Joulak kurs!
Vi fick lära oss lite roliga tekniker för att piffa till ett påskägg i papp. Jätteskoj kurs!



Först målade vi ägget med gesso.
Därefter tillverkade vi figurer att dekorera med. Jag gjorde några fjärilar och en bård.
Dessa tillverkades i papperslera som vi tryckte ut i speciella silikonformar.
Metalltråden på toppen av ägget snurrade jag ihop och limmade dit
med matt gel medium.

Jag fäste också några stora blingstenar på ägget.


Sen var det dags att måla ägget. Vi använde Primas färg som Finnabair designat.
Vi blandade med en sorts sand för att få den här härliga strukturen! 
Katja tipsade om att inte måla med den "sandiga" färgen på dekorationerna
som har sirliga mönster, för då framträder inte mönstret.
Så på mina fjärilar och blingstenar målade jag med färg som jag inte blandat med sanden.


När den turkosa färgen torkat var det dags att lägga på guld- och kopparfärg!
Jag målade hela metallfjärilen på toppen och hällde sedan 
löst kopparfärgat glitter på innan det torkat.

Det är nästan enklast att gnugga på den här sista "guld-touchen" med pekfingret.


Det blev glitter lite här och var! 
Den blev rätt läcker faktiskt!


Här är kursdeltagarnas färdiga ägg! 
Så lika, men ändå rätt så olika!


Inga kommentarer: